Retrospectivă măsurători PM (PM2.5 și PM10) Cluj-Napoca în 2022

Retrospectivă măsurători PM (PM2.5 și PM10) Cluj-Napoca în 2022

Retrospectivă măsurători PM (PM2.5 și PM10) Cluj-Napoca în 2022

Noțiunea de particule fine

Când vorbim de poluare aerului, facem referire la concentrația de particule particule  fine (PM) în aer

  • PM10 : sunt particulele mai mici decât 10µm
  • PM2,5 : sunt particulele mai mici decât 2,5 µm
  • PM1 :  : sunt particulele mai mici decât 1 µm


Recomandările Organizației Mondiale a Sănătății (OMS)

OMS recomandă să nu se depășească :

o medie anuală de  5 ug/ m3 de particule de 2.5 microni (PM2.5) și 15 ug / m3 de particule de 10 microni (PM10).

o medie zilnică de 15  ug/ m3 de particule de 2.5 microni (PM2.5) și 45 ug/ m3 de particule de 10 microni (PM10).

Nu este încă pronunțată pentru cele mai mici particule PM1; acestea sunt cele mai periculoase pentru sănătate, prin pătrunderea lor în alveolele pulmonare și, prin urmare, în sânge.

Cum lupta organismul uman impotriva particulelor fine?

Platforma AQI.ECO realizează automat statistici cu datele furnizate de senzorii Strop de aer. Astfel vom prezența mai jos numărul de zile în care fiecare senzor amplasat în Cluj-Napoca a înregistrat depășiri ale mediei de concentrație a particulelor fine PM10 – 50 ug/m3.

3.

Conform normelor impuse de Uniunea Europeană prin Legea nr.104 din 15 iunie 2011, numărul de zile într-un an în care concentrația PM10 să nu depășească 50 ug/m3 este de 35 de zile.

Vom prezența mai jos numărul zilelor cu depășiri (PM10 peste 50 ug/m3) de pe fiecare senzor amplasat în oraș.

-Strada Teodor Mihali Nr. 62 – 36 zile cu depășiri – 2021
-Strada Teodor Mihali Nr. 62 – 38 zile cu depășiri- 2022 (creștere poluare +5.5%)

-Strada Platanilor -Pata-Rât – 67 zile cu depășiri -2021
-Strada Platanilor -Pata-Rât – 54 zile cu depășiri -2022 (scădere poluare -22% -fără alimentare jumătate din timp)

-Strada Ferdinand 22-26 – 19 zile cu depășiri -2021
-Strada Ferdinand 22-26 – 18 zile cu depășiri -2022 (scădere poluare -5% -3.2fără alimentare 30 zile)

-Strada Alexandru Vaida Voevod 71 (Complex sportiv Gheorgheni) -12 zile cu depășiri -2021
-Strada Alexandru Vaida Voevod 71 (Complex sportiv Gheorgheni) -6 zile cu depășiri -2022 (scădere poluare -50% -fără alimentare 3 luni)

-Strada Observatorului 72 – 49 zile cu depășiri -2021
-Strada Observatorului 72 – 13 zile cu depășiri -2022 (scădere poluare -37% -fără alimentare 7 luni)

-Strada Șesului 17 – 4 zile cu depășiri -2021
-Strada Șesului 17 – 11 zile cu depășiri -2022 (creștere poluare +175%)

-Strada János Zsigmond 1 -32 zile cu depășiri -2021
-Strada János Zsigmond 1 -33 zile cu depășiri -2022 ( creștere poluare +3.2%)

-Strada Soporului Nr7 – 20 zile cu depășiri -2021
-Strada Soporului Nr7 – 51 zile cu depășiri -2022 (creștere poluare +155%)

-Strada Vântului 5 – 19 zile cu depășiri -2021
-Strada Vântului 5 – 41 zile cu depășiri -2022 ( creștere poluare +115%)

-Strada Buzău 7 – 11 zile cu depășiri -2021
-Strada Buzău 7 – 15 zile cu depășiri -2022 ( creștere poluare +36.3%)

-Strada Erich Bergel 23 – 10 zile cu depășiri -2021
-Strada Erich Bergel 23 – 10 zile cu depășiri -2022 (la fel = )

-Bulevardul 21 Decembrie 1989 – 16 zile cu depășiri -2021
-Bulevardul 21 Decembrie 1989 – 30 zile cu depășiri -2022 (creștere poluare +87.5%)

-Strada 16 Februarie Nr.13 – 4 zile cu depășiri -2021
-Strada 16 Februarie Nr.13 – 7 zile cu depășiri -2022 (creștere poluare +75% – fără alimentare 8 luni)

-Bulevardul Muncii 96 – 12 zile cu depășiri -2021
-Bulevardul Muncii 96 – 17 zile cu depășiri -2022 (creștere poluare +41.6% fără alimentare 7 luni)

-Strada Ady Endre – 29 zile cu depășiri -2021
-Strada Ady Endre – 40 zile cu depășiri -2022 (creștere poluare +37.9%)

-Strada Frunzișului 106 – 2 zile cu depășiri -2021
-Strada Frunzișului 106 – 29 zile cu depășiri -2022 (creștere poluare +1350%)

-Strada Budai Nagy Antal 6 – 7 zile cu depășiri e -2021
-Strada Budai Nagy Antal 6 – 32 zile cu depășiri -2022 (creștere poluare +357%)

-Strada Speranței – 0 zile cu depășiri -2021
-Strada Speranței – 4 zile cu depășiri -2022 (creștere poluare +400%)

-Strada Călan 3 – 17 zile cu depășiri -2022 (functionare de 8 luni)


Din 20-23 de senzori montați în Cluj-Napoca, 12 senzori au trimis date aproape tot anul (2022). Astfel, 6 senzori au înregistrat aproximativ aceleași date cu anul trecut : 2021(cluj-napoca-1,cluj-napoca-5,cluj-napoca-6,cluj-napoca-15,cluj-napoca-22), însă ceilalți 6 au înregistrat o creștere a poluării față de anul trecut cu valori de la 30%-1350% (o medie de la 45-50%). Calitatea aerului poate fi direct corelată cu dezvoltarea imobiliară din zona respectivă (valabilă pentru 3 senzori: cluj-napoca-9, cluj-napoca-20, cluj-napoca-21), sau pentru creșterea traficului auto (valabil pentru ceilalți 3 senzori : cluj-napoca-10, cluj-napoca-16, cluj-napoca-19).

Din majoritarea graficelor se poate înțelege că perioada nefavorabilă pentru un aer curat în Cluj-Napoca, coincide cu perioada rece de toamnă, iarnă și primăvară (noiembrie-martie)

Cluj-Napoca este un oraș în continuă dezvoltare și putem observa asta și în datele corelate despre calitatea aerului. Dezvoltarea pieței imobiliare (construcția rapidă a blocurilor) sau creșterea numărului de mașini din trafic și totodată a timpului petrecut în coloană, toate acestea duc la degradarea calității aerului, alături de alți factori secundari.

administrator
administrator