În aproape 85 de zile, circa 3 luni de iarnă, se poate vedea o dublare a zilelor cu depășiri a pragului de 50 ug/m3 sau chiar mai mult.
Drept urmare lunile de iarnă reprezintă perioada cu aer mai poluat și mai încărcat din zona orașului Cluj-Napoca. Relieful are aportul său în această ecuație, deoarece zona orașului situat pe albia răului Someș, ca o depresiune montană, face ca efectul de inversiune termică să fie prezent alături de calm atmosferic și de fenomenul de ceață. Toate aceste aspecte meteo favorizează acumularea aerului poluat la nivelul solului.
Platforma AQI.ECO realizează automat statistici cu datele furnizate de senzorii Strop de aer. Astfel vom prezența mai jos numărul de zile în care fiecare senzor amplasat în Cluj-Napoca a înregistrat depășiri ale mediei de concentrație a particulelor fine PM10 – 50 ug/m3.
Conform normelor impuse de Uniunea Europeană prin Legea nr.104 din 15 iunie 2011, numărul de zile într-un an în care concentrația PM10 să nu depășească 50 ug/m3 este de 35 de zile.
Vom prezența mai jos numărul zilelor cu depășiri (PM10 peste 50 ug/m3) de pe fiecare senzor amplasat în oraș, date procesate la data 04.01.2022 :
-Strada Teodor Mihali Nr. 62 – 36 zile cu depășiri din 326 zile
-Strada Platanilor -Pată-Rât – 67 zile cu depășiri din 232 zile
-Strada Ferdinand 22-26 – 19 zile cu depășiri din 286 zile
-Strada Alexandru Vaida Voevod 71 (Complex sportiv Gheorgheni) -12 zile cu depășiri din 330 zile
-Strada Observatorului 72 – 49 zile cu depășiri din 287 zile
-Strada Șesului 17 – 4 zile cu depășiri din 236 zile
-Strada János Zsigmond 1 -32 zile cu depășiri din 313 zile
-Strada Soporului Nr7 – 20 zile cu depășiri din 153 zile
-Strada Vântului 5 – 19 zile cu depășiri din 287 zile
-Strada Buzău 7 – 11 zile cu depășiri din 230 zile
-Strada Erich Bergel 23 – 10 zile cu depășiri din 187 zile
-Strada Valea Gârbăului -3 zile cu depășiri din 308 zile
-Bulevardul 21 Decembrie 1989 – 16 zile cu depășiri din 297 zile
-Strada 16 Februarie Nr.13 – 4 zile cu depășiri din 274 zile
-Bulevardul Muncii 96 – 12 zile cu depășiri din 217 zile
-Strada Ady Endre – 29 zile cu depășiri din 262 zile
-Strada Frunzișului 106 – 2 zile cu depășiri din 187 zile
-Strada Budai Nagy Antal 6 – 7 zile cu depășiri din 58 zile
-Strada Speranței – 0 zile cu depășiri din 49 zile
Vom prezența mai jos numărul zilelor cu depășiri (PM10 peste 50 ug/m3) de pe fiecare senzor amplasat în oraș, date procesate astazi 09.03.2022 :
–Strada Teodor Mihali Nr. 62 – 39 zile cu depășiri din 328 zile
–Strada Platanilor -Pată-Rât – 116 zile cu depășiri din 286 zile
–Strada Ferdinand 22-26 – 116 zile cu depășiri din 284 zile
–Strada Alexandru Vaida Voevod 71 (Complex sportiv Gheorgheni) -12 zile cu depășiri din 330 zile
–Strada Observatorului 72 – 37 zile cu depășiri din 248 zile
–Strada Șesului 17 – 2 zile cu depășiri din 211 zile
–Strada János Zsigmond 1 -20 zile cu depășiri din 301 zile
–Strada Soporului Nr7 – 35 zile cu depășiri din 175 zile
–Strada Vântului 5 – 33 zile cu depășiri din 338 zile
–Strada Buzău 7 – 18 zile cu depășiri din 289 zile
–Strada Erich Bergel 23 – 17 zile cu depășiri din 225 zile
–Strada Calan 3 -3 zile cu depășiri din 299 zile
–Bulevardul 21 Decembrie 1989 – 30 zile cu depășiri din 358 zile
–Strada 16 Februarie Nr.13 – 10 zile cu depășiri din 335 zile
–Bulevardul Muncii 96 – 16 zile cu depășiri din 225 zile
–Strada Ady Endre – 54 zile cu depășiri din 324 zile
–Strada Frunzișului 106 – 12 zile cu depășiri din 249 zile
–Strada Budai Nagy Antal 6 – 20 zile cu depășiri din 122 zile
–Strada Speranței – 2 zile cu depășiri din 113 zile
–Strada Buna ziua – 0 zile cu depășiri din 81 zile
–Strada Speranței – 2 zile cu depășiri din 113 zile
–Strada Trandafirilor – 1 zile cu depășiri din 39 zile
–Strada Calea Baciului 10 – 15 zile cu depășiri din 68 zile
Drept concluzie se poate observa că zonele cu trafic auto intens contribuie la depășirile cu particulele fine PM10 și că zonele mai izolate sau protejate de parcuri sau păduri, indică o concetratie mai scăzută cu un număr mai mic de depășiri.
Procesăm și analizăm informațiile provenite de la peste 23 de senzori amplasați în Cluj-Napoca și aproape 100 la nivel național, pentru a înțelege mișcarea fronturilor de aer și pentru a idetifica sursele de poluare.