Despre calitatea aerului la interiorul salilor de clase
Copiii petrec zeci de ore în școală în fiecare săptămână, astfel încât calitatea aerului din interiorul sălilor de clasă poate avea un impact marcat asupra sănătății și performanței academice. Din păcate, riscurile asociate poluării aerului din interior sunt duble pentru copii. În primul rând, plămânii copiilor sunt expuși la mai mult aer într-o anumită perioadă de timp, deoarece respiră mai rapid decât adulții. În al doilea rând, plămânii copiilor sunt mai mici și mai puțin dezvoltați decât adulții, astfel încât sunt mai predispuși să întâmpine complicații din cauza expunerii la poluanți ai aerului interior.
Calitatea aerului precara de la interiorul salilor de clase poate afecta sanatatea si gradul de concentrare a elevilor si pot declansa in unele cazuri,astmul sau alte boli ca urmare a iritatiei sistemului respirator.
Pe termen scurt un aer poluat de la interiorul salilor de clase pot cauza iritatii la nivelul ochilor, nasului sau cailor respiratorii chiar si oboseala sau dureri de cap in cazul persoanelor sensibile sau chiar astm.Pe termen lung s-a descoperit ca expunerea periodica la anumite substante pot fi cauze majore pentru boli serioase precum cancer, boli ale ficatului , rinichi, astm sau chiar inflamatii ale sistemului nervos.Mulți factori declanșatori ai astmului includ poluanții din aer, la care copiii sunt expuși în fiecare zi în școală, inclusiv mucegai, ozon și alți contaminanți ai aerului din interior.
Principalele pericole asociate cu poluarea aerului in interiorul salilor de clasa sunt:
1.Mucegaiul si Umiditatea
Sporii de mucegai se găsesc aproape peste tot în mediul nostru și, în prezența umezelii, au nevoie doar de una sau două zile pentru a crește. Rezultă că cheia pentru evitarea creșterii mucegaiului în școli este prevenirea umezelii în primul rând. Cauzele frecvente ale problemelor legate de umiditate includ drenajul slab; aspersoare direcționate greșit; inundare din acoperișuri, țevi, ferestre, fundații și alte deschideri structurale. Probleme legate de umiditate pot apărea, de asemenea, din cauza unei ventilații slabe în timpul întreținerii regulate, sau când aerul condiționat și încălzirea sunt reduse în timpul pauzelor școlare.
Efectele asupra sănătății și simptomele asociate creșterii mucegaiului în școli includ reacții alergice, astm, iritații respiratorii, oboseală, diaree și greață. Apoi, mucegaiul este prezent, studenții și facultățile cu alergii preexistente și astm sunt adesea primii care se plâng.
2.Radon
Radonul, un gaz radioactiv natural, este în prezent a doua cauză principală de cancer pulmonar în Statele Unite (după fumat). Este creat în timpul descompunerii uraniului din sol și pătrunde în clădiri prin fisuri și găuri în pereții subsolului, podelele și fundațiile clădirilor.
Potrivit Agenției pentru Protecția Mediului (EPA), peste 70.000 de școli la nivel național au niveluri ridicate de radon cel puțin o parte din timp. Din păcate, deoarece este incolor și inodor, gazul radon este nedetectabil dacă nu se efectuează un test de radon. Toate școlile sunt încurajate să testeze radonul, deoarece acesta se numără printre cele mai grave pericole pentru mediu găsite în școli.
3.VOC
Multe produse utilizate în școli conțin vapori organici nocivi sau compuși organici volatili (COV). Unele dintre aceste produse includ vopsele și decapanti de vopsea, conservanți pentru lemn, produse de curățat, spray-uri cu aerosoli, odorizante de aer și consumabile pentru ambarcațiuni. Nivelul de risc al COV variază de la produs la produs, dar, în general, expunerea la COV este asociată cu iritarea ochilor, nasului și gâtului. Efectele mai grave pe termen lung asupra sănătății asociate cu COV includ cancerul și afectarea ficatului, a rinichilor și a sistemului nervos central.
Școlile pot reduce prezența COV în campusurile lor utilizând produse ecologice și alternative cu niveluri mai scăzute de COV. Atunci când școlile trebuie să utilizeze produse care conțin COV, este important ca acestea să depoziteze și să elimine în siguranță produsele și să ventileze zonele de lucru atunci când este cazul.
4.PM2.5/PM10
Particulele în suspensie mai mici de 10 micrometri trec prin nas și gât şi pătrund în alveolele pulmonare provocând inflamații și intoxicări. Sunt afectate în special persoanele cu boli cardiovasculare și respiratorii, dar in special copiii, vârstnicii şi astmaticii. Poluarea cu pulberi înrăutăţeşte simptomele astmului, respectiv tuse, dureri în piept și dificultăți respiratorii. Expunerea pe termen lung la o concentrație scăzută de pulberi poate cauza cancer și moartea prematură.Principala sursa intr-o scoala poate fi chiar aerul provenit de la cea mai apropiata strada circulata.
5.CO2
Fiecare copil produce o cantitate mica de CO2 prin respiratie. Astfel intr-o sala de clasa supra populata, cu multe ore de curs fara pauza, sau fara ventilatie, poate cauza o crestere a CO2(dioxidului de carbon) care are ca efect durerile de cap sau pierderea concentrarii.
Sistemele de încălzire, ventilație și aer condiționat (HVAC) pot ajuta sau pot afecta foarte mult situația calitatii aerului unei școli. Sistemele HVAC eficiente sunt proiectate pentru a menține temperatura, umiditatea și poluanții atmosferici într-un spațiu la niveluri sigure și confortabile. Dacă sistemul HVAC este depășit sau nu funcționează corect, calitatea aerului din interior se poate deteriora rapid. Temperaturile incomode din clasă pot face dificilă concentrarea și performanța elevilor. În plus, acumularea de iritanți și poluanți în aer poate declanșa alergiile și astmul studenților sau poate provoca alte simptome respiratorii.
Parte din soluție ar trebuie să fie monitorizarea parametrilor menționați mai sus și pe baza acestora acționat în consecință :
1.Instalarea unui dispozitiv ce monitorizează acești parametri în fiecare sală de clasă
2.Implementarea unui sistem de avertizare sau informare a directorilor de școală
3.Izolarea mediilor ce potențial umed, ce pot provoca mucegai
4.Izolarea locațiilor aflate la demisol sau parter ce reprezintă o expunere mai mare la Radon3.
5.Utilizarea unui dispozitiv de tip veniralare/curățare/purificare aer pe timpul pauzelor școlare
sursa foto : https://www.capital.ro/comunicate/problema-aerului-viciat-in-institutiile-de-invatamant-ignorata-de-autoritati-care-sunt-beneficiile-sistemelor-de-ventilatie-in-scoli.html